مجوزات لازم برای تولید آبمیوه| راهنمای گام به گام

مجوزات لازم برای تولید آبمیوه
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله مجوزات لازم برای تولید آبمیوه به شما معرفی میشود، صنعت تولید آبمیوه یکی از بخش‌های رو به رشد در بازار مواد غذایی به شمار می‌رود.

با افزایش آگاهی مردم نسبت به سلامتی و تمایل به مصرف فرآورده‌های طبیعی، تقاضا برای آبمیوه‌های باکیفیت نیز روند صعودی داشته است.

اگر شما هم به راه‌اندازی کسب و کار در این حوزه فکر می‌کنید، احتمالا اولین سوالاتی که به ذهن شما خطور می‌کند، مربوط به مجوزهای لازم برای تولید آبمیوه است. این مقاله راهنمای گام به گام شما برای اخذ مجوزات و ورود موفق به بازار پررونق آبمیوه خواهد بود.

مجوز برای تولید آبمیوه

دریافت مجوزهای لازم برای تولید آبمیوه، یک الزام قانونی است و تضمین کننده سلامت و کیفیت محصول نهایی می‌باشد. مصرف کنندگان حق دارند از سلامت و بهداشت آبمیوه‌ای که مصرف می‌کنند، اطمینان داشته باشند.

مجوزهای بهداشتی همچنین نشان دهنده تعهد تولیدکننده به رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی در فرآیند تولید است.

با اخذ مجوزهای لازم، امکان نظارت ارگان‌های ذیربط بر روند تولید نیز فراهم شده و از بروز هرگونه تخلف بهداشتی جلوگیری به عمل می‌آید. در نهایت، داشتن مجوزهای معتبر باعث افزایش اعتبار برند شما و جلب اعتماد مشتریان خواهد شد.

فرایند اخذ مجوز برای تولید آبمیوه شامل چند مرحله اصلی است که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

اولین قدم برای اخذ مجوزهای بهداشتی، ثبت شرکت یا مؤسسه تولیدی شما است.

شما می‌توانید متناسب با ماهیت کسب و کار خود، یکی از انواع شرکت‌های سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و یا تاسیس مؤسسه را انتخاب کنید. هر کدام از این شرکت‌ها دارای شرایط و ضوابط خاص خود برای ثبت هستند که می‌توانید از طریق مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها و یا مشاوره با کارشناسان حقوقی، اطلاعات لازم را کسب نمایید.

مراحل اخذ مجوز برای تولید آبمیوه

پس از ثبت شرکت، برای اخذ مجوزهای بهداشتی نیاز به دریافت کد کاربری از سامانه مدیریت یکپارچه تایید صلاحیت کالا و خدمات (تی تک) دارید.

این سامانه به نشانی الکترونیکی https://ttac.ir/ در دسترس است. با مراجعه به این سامانه و تکمیل فرم ثبت نام، نسبت به دریافت کد کاربری اقدام نمایید.

پروانه بهره‌برداری مهم‌ترین مجوز برای شروع فعالیت تولید آبمیوه است.

برای دریافت این پروانه، لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • تشکیل پرونده در سامانه تی تک: با استفاده از کد کاربری دریافتی، نسبت به تشکیل پرونده در سامانه تی تک و بارگذاری مدارک مورد نیاز اقدام کنید.
  • این مدارک شامل اساسنامه شرکت، معرفی‌نامه شرکت، معرفی مدیرعامل و مسئول فنی، پروانه تأسیس یا موافقت اصولی جهاد کشاورزی (در صورت نیاز)، گواهی عدم سوء پیشینه، گواهی تأمین آب مصرفی از اداره آب و فاضلاب، گواهی دفع بهداشتی فاضلاب از سازمان محیط زیست، عوارض شهرداری، اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل کارخانه،آرمایشگاهی، تولیدی و اداری کارخانه، لیست ماشین‌آلات و تجهیزات، و فرمولاسیون محصولات تولیدی می‌باشد.
  • بازرسی کارشناسان سازمان غذا و دارو: پس از تکمیل پرونده و بارگذاری مدارک، کارشناسان سازمان غذا و دارو از محل کارخانه شما بازدید به عمل خواهند آورد.
  • در این بازدید، کارشناسان موارد مرتبط با بهداشت محیط، تاسیسات، تجهیزات، انبارداری، آزمایشگاه و غیره را مورد بررسی قرار می‌دهند.
  • دریافت پروانه بهره‌برداری: در صورتی که در بازدید کارشناسان، نواقصی مشاهده نشود و شرایط لازم برای صدور پروانه بهره‌برداری تأیید گردد، این پروانه برای شما صادر خواهد شد.

پس از دریافت پروانه بهره‌برداری، برای تولید هر نوع محصول خاص مانند آب پرتقال، آب سیب و … نیاز به اخذ پروانه ساخت مجزا دارید.

برای دریافت پروانه ساخت هر محصول، لازم است فرمولاسیون دقیق آن را به همراه مشخصات بسته‌بندی و برچسب محصول به سازمان غذا و دارو ارائه دهید. پس از بررسی و تایید فرمولاسیون، پروانه ساخت برای محصول مورد نظر صادر می‌گردد.

متین عسگری
یک‌ ذهن خلاق که دست و پا دارد🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *